Referanser -tilbakemeldinger fra mine gjester

Kjære gjester! Jeg får så mange gode tilbakemeldinger etter hjemkomst, og mange sms´s er mens dere er på tur. Det setter jeg veldig stor pris på, og fortsett med det! Her har jeg lagt ut et knippe av e-postene jeg har mottatt etter turene deres.

Ngong House, Kicheche Mara & Unguja Lodge (juli 2015): Hei Anette,  har tenkte lenge at jeg skulle skrive til deg, men det har vært full rulle på alle fronter. Det var jo bare helt fantastisk! Vi har lovet at vi skal hilse deg fra så mange, som opplagt var stolte av å kalle seg din venn! og " du må be henne om å komme snart" :-)  Vi sitter igjen med utrolig mange fine minner og spennende øyeblikk. Vi ble så godt tatt i mot og passet på. Ngong House og Kicheche Mara camp i særklasse, aldri opplevd maken.  Det bugnet av dyr og for en nærhet!  Tusen takk!  Beste hilsner fra Mona-Elisabeth

Kilimanjaro, Tanzania-safari & Zanzibar (juli 2015). I går kom vi hjem etter 3 fantastiske uker i Tanzania, med Kilimanjaro, safari og Zanzibar. Anbefales på det varmeste. Tusen takk til Anette og Uhuru for all hjelp med planlegging, bestilling og gode tips :) Opplevelse for livet, og vi kom alle sammen til topps!!! Anita, Rune, Ida & Tobias.

Kilimanjaro & Zanzibar (juli 2015). Hei Anette! Vår fantastiske tur til Kilimanjaro og Zanzibar er over. Vi kan se tilbake på en kjempe fin tur på alle måter og vi vil rette en stor takk til deg for god planlegging og gode valg med tanke på hoteller, transport etc. Alt har vært kjempe bra! Emerson Spice var et lite eventyr i seg selv og det samme var Matembwe Lodge, selv og magen min slo seg litt vrang de siste dagene. Selve turen opp Kilimanjaro gikk kjempe fint, vi var i fin form hele tiden, vi hadde fint vær, vi hadde flinke og motiverende guider og vi var en liten hyggelig gruppe på fem personer. Maten var kjempegod og næringsrik selv om vi nå er litt lei av “porridge”:-) Syv netter og åtte dager passet oss bra med tanke på aklimatisering. Vi fikk se mye variert natur og bli ble godt kjent med resten av gruppen og guidene, pluss noen av de andre i crewet. Vi startet siste etappen fra basecamp tor. 25/6, kl. 00:10 og vi var fremme på Uhuru peak kl. 06:50. Må innrømme at det var en slitsom etappe. Forøvring er vi eninge i at det er best å gå om natten, både med tanke på temeraturen og det at man ikke ser hva man har i vente av strabasiøst terreng. Og selvfølgelig soloppgangen, som du så riktig skriver, er fantastisk og gir ny krefter. Vi vil anbefale deg og Uhuru til andre som får lyst til å prøve seg på en tur opp på verdens høyeste frittstående fjell. Tusen takk for hjelpen. Mvh Lise & Nils.

Mitandi, Kicheche Mara & Fumba (juni 2015). Tusen hjertelig takk for all hjelp med drømmeferien vår, det ble alt vi ønsket oss og mye til, Anette! Jeg har skrevet noen reisebrev og lagt ved en del bilder på Facebook-siden min, se Elin Merete Myrmel-Johansen. Vi har hatt en uforglemmelig reise til Mitandi (Uganda), Kicheche Mara (Kenya) og Fumba Beach Lodge (Zanzibar). Alle på Kicheche hilser så mye! Hilsen Elin m/familie

Nairobi, Kicheche Bush Camp & Zanzibar (feb/mar 2014). Nå har vi allerede vært hjemme i et vårlig Norge i en drøy uke etter en fantastisk og opplevelssesrik tur til Kenya og Zanzibar. Afrika kan ikke beskrives, det må føles !!! Fra vi landet i Nairobi til vi forlot Emerson Spice for hjemmtur ble vi ivaretatt på beste mulige måte. Alt gikk etter planen på en trygg og god måte fra dag en. Kicheche Bush Camp.....helt utrolig ! Når vi ble guidet ned til vårt botelt av Darren ble vi rett og slett satt helt ut ( vi fikk gåsehud ) av hvor flott det var.  En stor opplevelse!  Mat og service var overveldende ( jeg er utdannet kokk ). Vi storkoste oss. Guiden vår, Mr Nelson, en flott mann med masse lun humor som bød på seg selv og fant alle mulige dyr. Turen videre til Matemwe Beach med hjelp av Peter gikk også strålende.  Vi fikk en fantastisk badeuke med en hel strand alene, og et særdeles hyggelig personale på hotellet.  Og maten overrasket positivt her også. Vi fikk en eventyruke med 34 graders badevann. Emerson Spice er en opplevelse i seg selv i Stone Town.  Markedet med kjøtt og fisk likeså. Nesten så jeg ble vegeterianer, he-he. Etter denne ferien følte vi faktisk at vi har fått med oss noe hjem som gir relasjoner til ettertanke. Vel......tusen takk for et flott og godt gjennomført turarrangement. Vi har fått noe med oss som vi alltid vil huske. Mvh Tore og Ann Kristin + Morten og Lena

Kicheche Mara & Zanzibar (juli 2013). VERDENS BESTE FERIE.
Hei Anette, Afrika var fantastisk:) All ære til deg som hadde lagt opp til en så perfekt rute for oss. Fra vi tok av på Gardemoen til vi landet hjemme igjen klaffet alt! Når vi landet i Nairobi sto Peter og ventet som om vi var gamle venner. Ble tatt i mot på samme måte overalt hvor vi kom. Et utrolig vennlig og vakkert folkeslag. Årstiden gjorde sitt til at vi fikk se masse dyreunger. Løver, Gepard og Leopard fikk vi se på nært hold og mange posisjoner. Fråtsing i fangst og i aksjon på bytter. Store løveflokker med sine små i kosestunder:) Vi så 34 forskjellige dyr på fire dager. Utrolig. Du er varmt anbefalt videre til både venner og familie som står på planleggingsstadiet. Stor takk igjen. Vi vil tilbake.

Mvh Stine og familie.

Botswana & Zimbabwe safari (juli 2013).  Hei Anette. Nå er vi vel tilbake i Oslo etter en fantastisk safari. Rent logistisk gikk alt på skinner. Alle sto og ventet på oss, (altså ingen venting for oss, noe vi ofte har opplevd andre ganger) og ingen forsinkelser eller annet å sette fingeren på. Vi følte oss alltid ventet og velkommen. Vi synes turen var perkekt sammensatt både i forhold til opplevelser og bosteder. Alle stedene hadde sine særegenheter og sin flora og fauna og vi synes virkelig vi kan si vi har sett store deler av det Botswana har å by på. Det var veldig spesiellt å sitte rundt bålet på toppen av verden (saltpannen)og se solen gå ned. Quad-bike var selvfølgelig veldig gøy for gutta. Planet Baobab var dessuten et veldig avslappet sted hvor det var godt å roe seg ned før det hele startet. Likte naturen godt der da jeg er veldig fasinert av trær og siluettene de lager. i Moremi var vi veldig heldige å fikk se både et villhund-hi og et hyene-hi med valper og stor aktivitet. Ved villhundhiet satte bilen seg fast og vi fikk hjelp fra en annen bil som førsøkte å trekke oss opp med et rep. det gikk ikke ved første forsøk og i pausen som oppsto tok villhundende over og tre hunder tok repet i munnen og begynte å hale og dra-veldig artig å se på. “leiren” var helt åpen og spessielt elefantene kom om kvelden for å spise. En av dem sperret teltinngangen til naboen og måtte jages bort så vi fikk lagt oss. Oddballs var et annet fantastisk sted. For det første lå det fint til ute i sivet med masse fugleliv. Maten var utrolig god, alt var laget med omhu og omtanke, serviettene var brettet som giraff, elefant,o.s.v. Det var en sånn personlig og eksklusiv touch over stedet.Her var det fotturer og vi er glad for den opplevelsen. Det blir et annet perspektiv når man er på samme nivå som dyrene. Dennis´ speiderleir var en annen utrolig morsom opplevelse. På denne leiren i Linyanti var vi helt alene og fikk Dennis helt for oss selv. Det var en veldig hyggelig mann som var veldig interessert i oss og bød masse på seg selv. Vi satt rundt leirbålet om kvelden og pratet. Om morgenen ble det laget frokost ved bålet. Her følte vi oss skikkelig i villmarken. Her vikk vi også bonus i form av at flystripen i Linyanti var stengt og vi fle fløyet til Savute. Det fikk vi sett det området+at vi ble fraktet i helikopter derfra til Liyanti. Når vi kom til Chobe fikk vi også en positiv overraskelse. Det var så stort å komme til det Alhambra-lignende palasset etter den enkle standarde hos Dennis. Vi trodde ikke våre egne øyne og ører når vi ble orientert om situasjonen. Det var et vannvittig flott sted og er veldig takknemlig for den oppgraderingen. Ikke nok med det, en kveld vi kom inn i restauranten for å spise middag sier kelneren at gi skal få en spessiell service og vi ble plassert ned ved vannet på et bord som var en konge verdig. Vi sjønnte ingen ting og sier at de må ta feil av oss og noen andre. Vi forsto ikke hva vi hadde gjort som skulle fortjene dette.Sønnen vår har sett litt for mange skrekkfilmer og mente vi var lurt inn i en felle. Her var alle guidene jenter og det var litt gøy. Med henne så vi leopard på 5 meters hold. Siste stopp var The Hide. Dette er et stad vi kan anbefale på det varmeste. Her ble vi vekket med kaffe på sengen.Det føltes som en utrolig luksus. Om kvelden lå det varmeflaske i sengen. Det var så mye omtanke på dette stedet og manageren Ian var en fantastisk person som vi følte oss veldig hjemme hos. Denne leiren lå ved et vannhull og var således annerledes enn de andre. Her satt vi ute under stjernehimmelen og spiste 3-retters middag med utsikt til vannhullet hvor ca 20 elefanter kom hver kveld utrolig opplevelse. For å oppsummere: Utrolige stjernehimler, sol opp og nedganger, masse flott dyre liv-mer enn forventet og veldig dyktige og kunnskapsrike guider. tusen takk for all hjelp med planlegging og gjennomføring av turen. Dette kan virkelig anbefales til andre. Masse hilsner fra Lise, Stein Erik og Fabian

Safari Selous & Ruaha & Zanzibar (juni 2013). Hei Anette, Hadde en kjempeflott tur – og takk for at du pushet 4 dager i Ruaha, det var virkelig et fantastisk område! Selous var også veldig bra – elvesafari m/fisking var en veldig ålreit opplevelse - men Ruaha tok kaka (jeg skjønte jo etter hvert at jeg bare hadde fått med meg en brøkdel av det på forrige tur). Veldig variert og vakkert landskap, og så det meste som var å se, inkludert leoparder (3 ganger), cheetah, willhunder, elefantflokker som badet i elva, en løveflokk som spiste nyfanget aftensmat, sjiraffer, etc. Manager’n i Ruaha, Sara, hadde gått på samme skole som meg i Dar, viste det seg, hyggelig dame – de andre som jobbet der var også veldig hyggelige og lette å prate med. Generelt rådet det veldig god stemning! Zanzibar var veldig avslappende, Emerson Spice var noe for seg selv, vi møtte så vidt Emerson selv i trappa, tydelig en fyr med kreativitet i overflod og en forkjærlighet for klassiske filmer. Morsomt prosjekt, og veldig bra gjennomført. Restauranten på taket var topp, nydelig mat  i friske kombinasjoner som utfordret smaksløkene (hummer m/vaniljesaus var f. eks. en helt ny vri for min del).  Matemwe Villas var et deilig, avslappet, laid-back sted med hyggelig vertskap (sørafrikanere, viste det seg) som organiserte et par felles barbecues i løpet av tiden vi var der. Veldig hyggelig, og igjen, kjempegod mat. Ble en snorkletur til atollet på nordsida også, hvor vi var så heldige at vi traff på delfiner, og det synes niåringen var helt topp! Så alt i alt har vi hatt en helt super ferie, og er meget fornøyd med rådene du ga! Masse hilsner Synne m/familie.

EXODUS, Mt Toubkal climb, 4089moh (juni 2013)
Hei Anette. Da er jeg kommet meg vel hjem etter en fantastisk tur til Marokko og jeg er storfornøyd. Landet er kjempespennende, hyggelige mennesker og hovedmålet ,selve fjellturen var helt topp. Vi var en gruppe på 12, ung gjeng men alle inkluderende, en av de beste gruppene jeg har vært sammen med på tur. Guiden vår var en utrolig herlig berber som bare var helt herlig og flink. Han hadde gjort dette før. Og selve turen var en ny naturopplevelse og en god følelse å stå på toppen av nord Afrikas høyeste fjell, samme følelsen har vel du hatt mange ganger på diverse topper. Vanskelig å få alt ned på papiret, så vi kan gjerne heller møtes en dag og du kan få skikkelig referat med bilder. Exodus var et godt valg, topp kvalitet. Reiser gjerne med de igjen , Marokko kan også anbefales, utrolig mye spennende å se og gjøre. Hilsen Mette

Kicheche Mara, Zanzibar & Doha (mars 2013)
Jambo! Ville bare takke for et flott opplegg! Vi kom hjem for en uke siden, fulle av inntrykk:) Safarien var over all forventning - campen flott og et utrolig rikt dyreliv. I følge 17-åringen var hannløven høydepunktet på hele Afrika-turen. Jeg var overrasket over hvor nær vi kom dyrene, og hvor mange dyr vi faktisk så. En morgen for kaffebrettet over ende i teltet, når en elefant bumpet inn i teltduken;-) Besøk i masai-landsbyen og til nesehornene også spennende. Maten og servicen fantastisk! Zanzibar og Flametree var nydelig, og deilig avslappende etter safarien. Snorkling, og litt landsbyvandring, ellers late stranddager. Vi besøkte krydderplantasje på veien til Stone Town og hadde deretter en ettermiddag og kveld med kikking og litt shopping:) Emerson Spice et spesielt sted! Her spiste vi noen nydelige reker lindet inn i krispige nudler til lunsj som Hanna snakker om fortsatt:) Quatar var noe helt annet og spesielt på sin måte. Her var vi på Villaggio kjøpesenter og på Souq Waqif og handlet gaver. Merverdi på hotellet, som oppgraderte oss til suite uten kostnad - gjett om ungdommene var fornøyde;-) I sum en flott og opplevelsesrik tur, med mange smilende mennesker og et stort spenn i opplevelser - og det var jo det vi ønsket! Hilsen Marika, Jakob og Hanna

Kicheche Bush Camp + Maldivene (feb 2013)
Hei Anette! Vil bare si tusen takk for all hjelp og bistand til en flott bryllupsreise! Kicheche var helt fantastisk, og Emma og Darren utrolig hyggelige verter. Vi var også så heldige å få se tre løvinner jakte og felle en buffalo, en opplevelse for livet. Vi fantaserer om å flytte til Kenya vi nå.  Maldivene var selvsagt også nydelig, flott og vakkert, men Kenya har nok satt størst spor. Nok en gang tusen takk, vi vil anbefale Uhuru og Kicheche til alle vi kjenner :-) Mvh Kia og Frode

Kicheche Mara & Zanzibar (jan 2013). Tiden har fløyet etter at vi kom tilbake fra Afrika, og jeg har tenkt på at jeg skulle sende deg en mail for å takke deg for den flotte turen du la opp for oss. Vi sitter igjen proppfulle av inntrykk og opplevelser - dette ble virkelig den turen vi drømte om. Skal hilse deg så mye fra Peter i Nairobi:) mange hyggelige mennesker alle steder. Igjen: takk! Vi har anbefalt deg til flere av våre venner;) Mvh Elisabeth

Botswana camping safari (okt 2012). Hei Anette! Kom sist fredag hjem etter en spennende, opplevelsesrik Afrikatur fra begynnelse til slutt. Campingsafarien med Bushway kommer vi nok aldri til å glemme. Den måten å reise på gjør at en opplever natur og dyreliv på en helt annen enn om du skulle benytte flytransport og lodge. Du får det hele tettere inn på deg både dag og natt. Rigge leir opp og ned, spise mat kokt på leirbål, sitte ved leirbålet i mørket og høre lydene fra dyr og fugler rundt deg og en fantastisk stjernehimmel over deg. Den gruppen vi etter hvert kom over til var sjelden sa guiden vår. Vi var på bølgelengde omgående og ble en sammensveiset gjeng. Det var nesten tårevåt avskjed da vi måtte skilles. Personellet fra Bushway bidro i stor grad til at turen var vellykket. Guide/sjåfør Eddie og Gabriel hadde omfattende kunnskaper om fauna, flora og afrikansk kultur som de delte med oss både under “game-drives” og ved leirbålet om kvelden. Utrolig hva kokkene Lawrence og Allan kunne frembringe av velsmakende og variert mat fra gryter over leirbålet. Oversetterne engelske Mary og spesielt sveitsiske Iris bidro også til å sveise teamet sammen. Bushways turer er godt organisert og gjennomføres på en måte som trygt kan anbefales. Betingelsen er imidlertid at du har en sporty innstilling og er tilfreds med telt og enkle sanitære forhold. Tilleggsuken vi hadde i Vic Falls på A’Zambezi River Lodge og i Hwange nasjonalpark på Ivory Lodge kan også trygt anbefales. Ivory Lodge er spesiell  med sin byggestil og beliggenhet ved et vannhull der dyr kommer og går både dag og natt. Det innfødte personellet begge steder var alltid til de grader blide, hyggelige og service-innstilte. Som du skjønner var dette en reise som kommer høyt på listen om vi skulle foreta en rangering av de mange reiser vi har foretatt. Takk til deg også, Anette, som ordnet det hele! Hilsen Hanna og Per Arne (Moen)

Julen 2012 (Safari Kicheche Bushcamp + Zanzibar). Hei Anette, Vi hadde en aldeles fantastisk ferie - tusen takk for opplegget ! Waines house og Karen Blixen var en strålende start. Litt øre etter flyturen var det deilig å surre rundt på Giraffe park og høre om Karen. Vi hadde hotellet nesten helt for oss selv. Peter var en hyggelig fyr som lærte oss det vi trengte å lære. Mye Hakuna Matata. Bush Camp overgikk våre forventinger mange ganger. Du vet - vi er vant til fjelltelt. Dette var noe helt annet med WC og varmt vann i dusjen, og en fantastisk seng og for-telt og .... Allikevel var det villmarkspreg. Sov nesten ikke den første natten. Herlige folk på campen som kunne sine ting. Spesielt imponert over guidene. Hva de kan !. Patrik var helt topp for oss. Sikkert ikke like lett å være sammen med oss i fire dager å svare på alle tullete spørsmål …som han sikkert svarer på gang på gang på gang …Kult å havne inn i det innerste av Afrika og der snakker man flytende engelsk…kontrast til Kina. Stone town og middag på takterassen av Emerson Spice var uforglemmelig. Og så var maten mer eller mindre komponert av Viestad ..( vi fikk dessverre ikke møtt herr Emerson som vistnok skal være en personlighet ). Vi var på Prison Island og fikk med oss de svære skilpaddene og snorkling ved revet der ute. Guidet tur i byen ( litt useriøs guide - sa at han kunne ordne tur til prison island mye billigere enn hotellet. Vi tok ikke tilbudet og ordnet det via hotellet etterpå - som viste seg å være billigere enn hva guiden skulle ha ..). Han ville ikke vise oss slavemarkedet heller - mente det lå inne i skogen et sted. Men vi fikk sett alt sammen allikevel. På egenhånd. Fumba var herlige dager i ren luksus. ikke mer å si om den saken. Vi snorklet på revet og badet og la et riktig godt underlag for påsken... Tusen takk for opplegget - og for mokka bønnene. Herlig å spise mokkabønner kl. 0600 til varm kakao på Bush Camp. Vi tar kontakt igjen ved neste langtur. Må bare spise havregrøt i noen år først …:-). Mvh Lars Joar & fam.

Aug 2012 (Mt Kenya, Kicheche laikipia, campingsafari Mara, Lamu): Hei Anette! Jeg har hatt det helt fantastiskt! Når det begynte å nærme seg hjemreise tenkte jeg bare at nå vil jeg vaske alle klærne mine, flytte penger til riktig konto og så gjøre alt fra begynnelsen igjen. Flott land og flotte mennesker, god mat. Jeg vil egentlig ikke velge ut noe men hvis jeg må var Mt Kenyafotturen helt topp. Det var nydelig å gå der sammen med mine "afrikanske engler" som jeg kalte dem. Det kan jeg gjøre om igjen men da må det være med samme "crew". Det blir litt spesielt når man går alene enn når man er i en gruppe. Man er mer avhengig av å fungere sammen m guiden. Turen opp til Point Lenana var magisk med alle stjernene. Jeg nøt vært steg. Safariene var fantastiske. Endelig har jeg sett en leopard i et tre. Da begynte jeg å grine. Flotte camper begge to og herlige guider og personell. Lamu var nydelig og annerledes fra resten av Kenya. Jeg er storfornøyd med alt! Jeg skal hilse deg masse fra Peter som ønsker at du skal komme tilbake snart. Tusen takk for all hjelp og hør av meg snart igjen. Akkurat nå kan jeg reise tilbake idag. Susanne

Juli 2012 (Tanzania -safari & Zanzibar): Hei Anette. Vi hadde en aldeles strålende tur. Alt klaffet! Opplegget var helt supert og vi har alle bare godord å si om alle stedene vi var. Bomani var kjempesjarmerende og vi fikk god anledning til å bli kjent med den lille lokale fiskerlandsbyen. Det ble rundtur i landsbyen, EM kvartfinale sammen med de lokale mannfolka og båttur sammen med Lucrencia. Nicki og hans folk visste ikke hva godt de kunne gjøre for oss og det var nesten leit å forlate dem. Selous var fantastisk og Impala Camp m/Andrea og staben helt topp. Andrea flodhest og elefantene ’tuslet’ rundt teltene, alle måltidene var en fest, enten det var frokost i bushen, lunsj eller middag i campen. Mpogo kjørte oss trygt og godt rundt og var utrolig kunnskapsrik. Vi så alt unntatt leoparden og har noen tusen fantastiske bilder å redigere. Løvene som spiste byttet sitt med gribbene ventende, var nok høydepunktet. Også her, EM semifinale sammen med de ansatte. Zanzibar var strålende og vi hadde en veldig riktig stigning i programmet med Fumba først og den ultimate luksus på Breezes til slutt. Hadde en herlig snorkletur på Fumba… og EM finale sammen med de ansatte. Vi kuttet ut krydderstopp siste dagen, men tok i stedet en handlerunde i Stone Town. Middagen på Emerson en opplevelse første kvelden. Hadde nok vært morsomt å overnatte der også, men egentlig var vi bare glad for at stoppene i Stone Town var relativt korte. Ingen problemer med logistikken, alle sjåførene møtte opp som avtalt og fulgte oss trygt rundt! Og ikke minst, bare hyggelige, åpne og blide mennesker. Ungdommene våre fikk god kontakt med alle og moret seg med å snakke litt swahili. Med andre ord, all ære til opplegget ditt du vil få våre beste anbefalinger! Med beste hilsener fra Familien Åsheim

Juni 2012 (Safari Kicheche Mara, Kanya & Seychellene). Hei Anette, Vi er vel hjemme og har hatt en uforglemmelig tur med opplevelser vi kommer til å huske lenge! Spesielt oppholdet i Kenya og hos Kitcheche var en stor opplevelse. Simon og Olivia med stab tok vare på oss med en varme og personlig service vi ikke har opplevd maken til. Vi var få på campen og det  førte nok til at vi fikk en enda bedre opplevelse og oppfølging enn vi kunne ha forventet. Hadde egen guide (Joseph) og bil under hele oppholdet. Turen gikk ellers helt etter planen uten noen forsinkelser eller misforståelser. Hvis vi skal ta frem noe vi ville gjort annerledes så er det bruk av båt (Catamaran) fra Mahe  til Praslin. Med de bølgene som er i dette området er nok det å anbefale for folk som er vant til sjøen. (Det gikk helt fint for oss, men fly er helt klart å foretrekke). Legger ved et par bilder fra Mara du gjerne kan benytte hvis du ønsker det. Vi var svært heldige og fikk se alle de 5 store og mye mer...Takk for en flott opplagt tur. Dette gjør vi gjerne igjen! Mvh Venke & Thore

Feb 2012 -Kilimanjaro via Northern Circuit. Hei igjen Anette. Nå er vi tilbake fra Afrika og ferien har virkelig vært en stor opplevelse! Kilimanjaro - en fryd fra ende til annen. Vi er kjempe fornøyd med Nature Discovery sin profesjonalitet, punktlighet, smilende og i møtekommende guider og bærere! De gjorde turen vår perfekt. Northern Circuit ruten var kjempe flott, nydelig å gå helt alene i tre dager uten noen andre turister og ruten ga oss perfekt oppladning til toppnatten. Maten var upåklagelig, luksus i fjellet rett og slett! Alle fire kom seg på toppen, uten bruk av høydemedisin og det var god stemning alle dager på turen. Lisa & Elise.

Jan 2012 (Safari Kenya & Zanzibar). Hei og godt nytt år til deg også! Vi har på alle måter hatt en flott tur.Takk for god planlegging helt ned til minste detalj.  Vi var imponert over at det alltid kom en mann og en bil og leverte oss til neste stopp og at alt slik fungerte prikkfritt. Safarien var vel det største. Med åpen jeep og førsteklasses guide ble hver dag en ny og spennende opplevelse. Flame Tree Cottage svarte også til alle forventninger. På stranden møtte vi en ung båtbygger som altså hadde vært i Bergen (Os) og lært om bygging av oselveren. Blant alle de gamle og tannløse båtbyggerne som satt på stranden og hulte ut trestammer, var det et helt utrolig møte. Hilsen og brev til vertsfamilien på Os hadde vi med oss tilbake. Dem har vi nå besøkt. Bra du ikke sa at Swahili House hadde 4 m høye etasjer og at vi skulle bo i 4. etasje med 64 trappetrinn opp... Da hadde vi sikkert sagt at det var helt umulig.  Men det ble dagens trim! Resepsjon og hotell var svært bra. Takk for at du fant akkurat disse stedene til oss! Hilsen Eli og Hroar

Jan 2012 -sykkeltur Vietnam (Exodus). JAAAAA !!! Vi hadde en fantastisk tur :-) Anbefales på det varmeste dersom en ønsker å sykle samt oppleve ting og tang på nært hold. Gabriel vil tilbake til Vietnam - etterhvert. Der var igrunnen ikke en ting som ikke var greit. Det eneste var kanskje at det var litt varmt å sykle de lange strekningene, men det gikk bra fordi apparatet rundt oss fungerte utmerket! Jeg er ingen "racer" i engelsk, men det gikk overraskende bra i sammen med 14 engelskmenn. Det blir nok ikke siste gang vi reiser med Exodus så jeg må nok finpusse litt på engelsken min. Takk igjen for en super tur! Mvh Randi og Gabriel

Des 2011 -Fottur på Cuba (Exodus). Hei og Godt Nyttår til deg! Turen var helt topp og alt fungerte bra. Jeg er storfornøyd. Flott å reise med Exodus. Badeferien var og flott. Jeg vet du har flere turer som interessante for meg så jeg tar nok kontakt igjen. Må få et nytt pass først! Hilsen Susanne

Des 2011 (Tanzania m/safari Selous & Ruaha). Hei. Kortversjonen er: ein fantastisk tur! KLM fekk teknisk trøbbel med flyet fra Amsterdam, men slikt hender. Bortsett frå det fungerte alt knirkefritt. Me blei henta og levert til rette tider, dei to campane var store opplevingar kvar på sitt vis, og Bomani var ein god plass å fordøye inntrykka "på midten". Lake Manze: båtsafarien er svært god, får sett mykje dyreliv - særleg av fuglar. Walking safari var ein makeleg rusletur som ein til nød også kunne greidd med gåstol (ha!) Game drives var også svært bra. Mdonya old river camp: I Ruaha er vegkvaliteten mykje betre, men der er det i prinsippet ikkje lov til å køyre utanom vegane. Landskapet er stort - kan tildels samanliknast med Serengeti. Både i Selous og i Ruaha fekk eg sett mykje meir dyr og kom nærare innpå dei enn i Serengeti eller Manyara. Guidane var greie og svært kunnskapsrike. Det er verdt å betale noko ekstra for å bu i store telt heller enn i lodge, både pga det nære dyrelivet om dagen og dyrelydane om natta (så som av flodhestar som beitar mellom telta v/Lake Manze). Bomani Beach Bungalows: God mat, greie folk, godt reinhald, og godt å bu der. Kort sagt: Alt gjekk stort sett på skinner, og det blei ei stor oppleving for meg. Du gjorde ein god jobb med dette opplegget, og dersom/når eg skal til Afrika ein annan gong (dette var den tredje) tek eg gjerne kontakt med deg om det. Beste helsing Torleiv R.

Nov 2011 -sykkeltur Cuba (Exodus). Turen var fantastisk; ALT var vellykket.  Vi bodde meget bra, maten var bra, guiden og sjåføren servet oss på en helt utrolig måte. Dessuten var det en veldig fin måte å se øya på; sykle gjennom små landsbyer. Bade i Karibien i 28grader er jo heller ingen ubehagelighet Neste tur blir nok sykkeltur i Sør-Amerika, tenker jeg. Mvh Marit og Tor Ivar

Feb 2011 -Vietnam/Kambodsja -sykkeltur
Hei Anette! Igjen har Explore organisert en over all forventning spennende tur. Alt har gått uten problemer. Jan

Jan 2011 -Kilimanjaro (Shira-7 netter i fjellet)
Hei Anette. Nå er det to uker siden jeg var på Uhuru. Skulle tro at jeg nå etterhvert var kommet ned på landjorda, men fortsatt svever jeg på det adrenalinkicket jeg fikk på turen. En sånn tur, der en drøm går i oppfyllelse , gjør noe med en. Fortsatt går jeg turer rundt Kilimanjaro. Altså en meget vellykket tur, der alt klaffet. Akklimatiseringen var vel optimal. Jeg fikk verken hodepine eller kvalme. Og jeg tok verken Diamox, hodepinetabletter,Imodium eller vaksine mot gul feber eller malaria. Fikk ikke en gang et gnagsår.Været og maten var også topp.Og ikke minst serviceapparatet med guider (bl.a. Samuel, Alfa og Joshua, Donald-se bilder-av 200stk.), bærere og kokker og hele AWC - fabelaktige og oppmuntrende.Jeg var jo heldig som fikk et telt for meg selv på hele turen. Veldig greit det når man reiser med en slik internasjonal gruppe. Det var 4 engelske kamerater, som var rundt 30 år. Så var det 4 kanadiere i 40 - 50 årsalderen, hvorav to jenter. To snakket bare fransk, men det gikk jo på et vis. Siste kvelden på hotellet med en kald vin og en god dusj, var jo prikken over i'en. Så mange takk for et flott opplegg. Mange hilsen Bjørn

Feb 2011 -Kilimanjaro (Shira-7 netter i fjellet)
Hei Anette, vi har hatt en fantastisk fjelltur som svarte til forventningene og vel så det. Gruppen vår fungerte veldig bra selv om aldersspredningen var stor og vi var veldig forskjellige. Sitter igjen med mange fantastiske minner fra denne turen . Mange takk for hjelp og god service. Hilsen Sabine.

Hei og takk for det! Vi har hatt en fantastisk tur! Mye er takket være dine råd og gode organisering. Fantastisk å bli plukket opp og fraktet dit vi skulle og finne ut at vi var ventet overalt og å finne alt i orden. Ikke en eneste ubehagelighet på hele reisen, alle fly i rute og bare hyggelige folk. Selve fjellturen var tøffere enn vi hadde forstilt oss (begrepet "torture holiday" ble introdusert av en av deltakerne i gruppa, og vi kunne tidvis kjenne oss igjen), men vi sitter igjen med langt flere gode enn dårlige minner. Gruppa var kjempefin, men godt samhold og mye humor. Guider og resten av staben var supre folk. Ellers er vår klare favoritt Flame Tree Cottage. Der var det paradisisk! Godt valg. Nå venter en god seng - min egen! Hilsen Tove.

Støtter Toves mail fullt ut! Vi har hatt en fantastisk tur, der alt har gått knirkefritt! Har nå jobbet meg gjennom et utall mailer, og tenker at livet nok er betydelig roligere i Tanzania.... Det var skjønt med ferie, og Anette, takk for det supre opplegget du lagde for oss! Mvh Hilde

Apr 2011 -Cuba sykkeltur
HEi! Ja, vi har hatt en flott tur! Meget god planlagt tur. Det teamet som var med på turen var pliktoppfyllende og dyktige, spesielt hoved guiden. Turen var en opplevelse og vi diskuterer nå på sykkeltur i Vietnam. Med hilsen Finn

Feb 2011 -Kilimanjaro (Shira-7netter i fjellet)
Heisann! TAKK TAKK!! Det var herlig å komme til topps for å se Uhuru peak med egne øyne og oppleve den gode mestringsfølelsen dette ga! Vi er kjempefornøyd med turen, absolutt beste ferieturen jeg noensinne har hatt! Kikker på bildene her hjemme av Afrikas tak, slettene, dyrene og Masaiene i Masai Mara, båttur,dykking, snorkling blandt delfiner i Mombasa og er forundret over at alle disse unike opplevelsene kunne oppleves på 16 dager..
Opplegget fungerte utmerket. Alt gikk alt som planlagt noe vi var litt forundret over, for på overflaten kan jo det meste se litt kaotisk og tilfeldig ut.. Kilimanjaro: African Walking Company var et godt organisert selskap med kunnskapsrike og erfarne guider, lederen for gruppen Simon var flink å organisere alle gruppene med berere, kokker og guider. Dette førte til at turen på fjellet utrolig vellykket, med en standard vi ALDRI ville drømt om på forhånd..
Masai Mara: Kjempeflott camp, veldig trivelig å ligge i disse teltene å sove og høre dyrelivet utenfor. En "laid back" og koselig atmosfære. Ben vår sjåfør og guide var en flott fyr som lærte oss mye om Masaiene, han hadde også god teft på savannen så vi fikk se det meste av dyr som fantes.. Leopard Beach Resort: Var utrolig fasjonabelt, greit at vi ikke tilbrakte hele ferien der for det meste av "Afrika følelsen" blir borte på slike steder, men vi bestillte oss en heldags båttur der hvor vi fikk snorkle med delfiner, og delifinene fikk vi faktisk virkelig nærkontakt med.. Utrolig spesielt! Fikk også mitt første prøvedykk med egen instruktør, det blir ikke siste gangen!! En flott båttur.. Så TUSEN TAKK skal du ha for at du hjalp oss med å sy sammen dette til den ferien og opplevelsen det ble for oss, denne turen kommer vi alltid til å huske!! Ha en fin dag. Mvh Kåre Inge Nogva

Feb 2011 -Kilimanjaro (Shira-7 netter i fjellet)
Hei Anette, vi er veldig fornøyd med turen. Opplegget ditt var fint, masse trivlige mennesker, flinke guider hele veien. Følte vi ble godt ivaretatt hele tiden. Takk for en fin tur! Berit & Stein

Feb 2011 -Kilimanjaro (Shira-7 netter i fjellet) & safari
Hei Anette! Takk for det flotte opplegget du laget for oss. Det var 100% vellykket! Vi var så heldige å ha strålende vær under hele turen. Fjellturen var til tider slitsom pga tynn luft (det var vi forberedt på). Toppnatten var tøff, men det det var en STOR opplevelse å komme opp på Uhuru Peak. Alle 12 i gruppen hadde svært god kjemi noe som skapte fin stemning hele tiden. African Walking Company er et supert selskap. Veldig hyggelige, flinke og hjelpsomme guider. De passet på oss på alle måter. Geirs 60-års dag ble feiret med kake bakt av kokken pluss at han fikk T-trøye med AWC-logo. Safarituren: Guiden var kjempekoselig, flink til å speide etter dyr og ga oss masse informasjon. Totalt så vi ca. 35 forskjellige dyr (inklusive de fem store) og fugler. Migration fikk vi også se. Lodgene var koselige. Vennlig hilsen Marit og Geir

Des 2010 - Uganda
Tilbakemelding til Anette Uhuru. Vi har nå feiret jul og nyttår i Uganda og vil bare gi en liten respons. Vi har hatt en fantastisk safari og er veldig fornøyde med sjåfør Daniel. Hilsen Ona m/familie

Nov 2010 -Vietnam/Kambodsja -sykkeltur
Hei, jo takk vi har hatt en spennende reise med mange flotte opplevelser. Fantastiske mennesker og natur, og noe kultursjokk:) Og reiseruten var jo virkelig utenfor allfarvei så vi føler vi har sett litt av det virkelige livet på landsbygda. Utrolig moro å sykle gjennom landsbyene, hvor alle ungene vinket og ropte "sibaidee" eller hellohello og de tøffeste gutta ga oss "high five" mens vi suste forbi på syklene:) De voksne var mer reserverte, og kanskje usikre på oss bleikinger med de store nesene, hehe. Hyggelige guider og mange blide engelskmenn på turen! Gjennomsnittsalderen var dog 49+ ville jeg tippe, men til tross for aldersforskjellene (37-64?) ble gruppa godt sammensveiset. Takk for god oppfølging fra deg og din inspirerende nettside med så mange gode turforslag! Hilsen Kathrine

Des 2010 -Safari & Seychellene (forkortet)
Endelig kommer både referat og bilder om reisen vår i Øst Afrika. Bare fantastisk alt sammen!  Opphold på Kichwa Tembo Camp i Masai Mara, samt safariene var fantastiske. På Campen var det nydelige og smaksfulle retter i en paradisisk dekor. Personalet var svært hjelpfulle og alltid i godt humør. Det manglet ingenting i teltet (gode senger med varme flasker under sengeteppet, dusj, vask, klesskap og en liten terrasse foran teltet der vi kunne skue det ville dyrelivet : giraffer, bøfler, zebra, vortesviner, noe ganger elefanter, mangoos og så mange andre dyr. Hver morgen, før safari, kom noen med kjempe god kaffe (noe som er svært sjeldent i mange andre land) og herlige kjeks. Disse dagene på Campen hadde vi den samme personen som hadde å gjøre med å holde orden med teltet (holde rent, legge varme flasker i sengene, servering av kaffe tidlig på morningen… og hver kveld kom denne svært hyggelige personen for å prate litt med oss, spørre om vi trengte noe og høre hvordan vi hadde hatt det i løpet av dagen. Gjett om myggen kom? Ikke en eneste bit i Kenya!! Campen delte ut myggrepellent- servietter til alle sine gjester :o) Vi hadde også fått tildelt en egen kelner for hele periode. Seychelles: 9.12 til 19.12.2010: Kritthvite strender. Sandkorn kunne være nesten som mel på noen av strendene. Det er på La Digue vi har opplevd det beste, ang. naturen, befolkningens tilnærming (ungdommenes aktiviteter som spiller fotball i en liten park, unge jenter som er samlet, fniser og ser på guttene, familiesamling under store løvtrær, med søramerikansk musikk på og ungene som koser seg på strand og ved sjøen med litt mat og drikke. Dette er deres måte å kose seg i helgene. Hotellet Patatran Village (superior dobbeltrom ”Bambo”) har en veldig fin beliggenhet med sjø, rose granittformasjoner og palmer som levende maleri (utsikt fra vårt rom). Rommet og badet (dusj, 2 vasker og flott badekar) var stort og pent møblert. Store vinduer mot terrasse kledde en hel vegg. En hadde sjøutsikt fra sengen. Måltider, frokost og middag, var godt variert og smakfulle. Vi takker for godt samarbeid. Neste tur til Afrika blir sikker til Botswana, men ikke i år. Og vi har tenkt å henvende oss til deg når den tiden kommer. Jeanine & Trond

Jul 2010-Uganda (forkortet!)
Hei Anette! Vi har hatt en fantastisk tur, helt eventyrlig. Ja, vi fikk sett gorillaene, og på veldig nært hold. En av hunnene tråkket meg på tærne. Silverbacken lå på rygg og spiste blomster 2 m fra oss. Det var en gruppe på 5 gorillaer og vi så dem alle. Fantastisk. Vi brukte bare ca en og en halv time på å finne dem. Daniel var bekymret for om Mama (gamle meg) skulle klare turen, men det gikk greit. Verre var det med han fra Florida som aldri hadde gått på en sti. Vi har hatt utrolig flaks –og gode guider, inkl. Daniel- og har sett alle dyrene – sebraer, vortesvin, elefanter, løver (også de treklatrende, se bilde), bøffler, flodhester, alle slags vakre antiloper, hyene, apekatter, bavianer, bushbaby, mungoer, kameleon, fugler. Da vi dro fra Mweya på vei til Mitandi sa Daniel: nå mangler dere bare leoparden på lista. Ett minutt etter stod leoparden der! Vi fikk se den veldig godt (se bilde). Slikt et vakkert dyr! Det eneste vi ikke så var Nilkrokodillen. Også slanger da, men det kan være det samme. Det var en veldig bra opplagt tur. Passe med to dager på hver lodge. Passe mange safarier. Fint med noen dager på Mitandi, hvor vi også fikk se mennesker, og livet på landbygda i Uganda. Landskapet i de ulike nasjonalparkene var veldig forskjellige og det var også lodgene. Alle var supre, og maten var god, og servicen overveldende for en nordmann. Skulle jeg prioritere, ville Mihingo være mitt første valg. Utrolig smakfullt, og hvilken beliggenhet. Det er ikke hverdagskost å ligge i svømmebassenget å se ned på et vannhull med alle slags dyr. Vi likte veldig godt den walking safari vi hadde om morgenen. Hadde følge av en meget sympatisk ranger, som fortalte mye om hvordan nasjonalparken skjøttes. Jeg kastet min elsk på sebraene. Bohoma lodge i Bwindi hadde en praktfull beliggenhet. Mweya var super (nå har jeg snart ikke flere superlativer), og båtturen hvor vi så elefantene og en hærskare hippoer og bøffler, et høydepunkt. Vi fikk høykvalitet afrikansk dans om kvelden. Deilig med en hel dag deretter ved bassenget, hvor vi i kikkert kunne studere elefantenes adferd. Fint å komme til Mitandi, og se hvordan folk lever. Tore og Vigdis er veldig hyggelige folk, og vi ble behandlet som vennner. Nei, nå må jeg snakke om Daniel. Han må du passe godt på. Han er omtenksom, hyggelig, kunnskapsrik, forstår sånne folk som oss, kan svare på alle spørsmål enten det gjelder dyr eller Ugandas situasjon, gjør alt for at vi skal få fine opplevelser uten snev av underdanninghet. Det virket nesten som han hadde det samme jaktinstinkt som vi ble besatte av. Vi får håpe at det blir flere folk som han i Uganda. Vi ble glad da det viste seg at det var han som skulle kjøre oss fra Mitandi til flyplassen. Bjørn hadde nevnt at han ville kjøpe en plate med afrikansk musikk, og tror du ikke at han fikk en i presang fra Daniel. Han er en dyktig sjafør også. Utroliglig hvor elendige veier de har. Vi har bare møtt utrolig vennlige og avslappete folk – alt fra rangere til vannlige folk. Ugandaerne er vakre, særlig kvinnene, Skjønner ikke hvordan de klarer å være så vakkert kledd, uten varmt vann og elektrisitet. Hele deres verden er utrolig fargerik, floraen er en Edens hage, og det er vanskelig å fatte at den fattigdom de lever under, likevel gir en livsglede som synes. Håper vi har gitt en liten skjerv, iallefall til dem som lever av turistindustrien. Håper at Uganda klarer å markedsføre seg bedre som turistland. Det fortjener de. Det var jo veldig få turister. Det burde være et fortrinn. Riktignok er det færre dyr enn i Kenya, men det er nok. Og det er fint behagelig at det ikke er masseturisme. Vi ble forbauset over temperaturen. Er vi ikke under ekvator? Den var veldig behagelig, og brune ble vi ikke. Mystisk. Heller ikke var det stikkende insekter. Har fått flere myggestikk de siste dagene hjemme enn i Uganda. Jeg har måttet revurdere min oppfatning av Afrika. Har alltid trodd det var et varmehelvete. Alt gikk på skinner. Hilsen Ragnhild, som ikke helt har landet.

Nov 2009 -sykkeltur Cuba
Hei, Jeg har nå kommet hjem etter en fantastisk tur til Cuba. Dette var meget bra. Opplegg, steder, reiseledere, reisefølget var utrolig bra. Lite å sette fingeren på. Dette har nok vært min beste ferie noensinne (har vært på litt mer enn et par ferier før). Tusen takk for meget god hjelp. Tore S, Sandefjord.

Juli 2010 - safari i Kenya & Tanzania
Heihei. Takk for hilsen - og tusen takk for hjelp til å sette sette sammen og virkeliggjøre drømmeturen!!! Alt har fungert optimalt, og helt etter planen! All logistikk, kommunikasjon, mottakelse, service etc, etc har vært helt suverent. Hoteller, camper og lodger vi var på anbefales på det varmeste. Spesielt vil vi fremheve Kensington og deres opplegg. Vår sjåfør/guide Martin var en utrolig god turleder - serviceinnstilt, kunnskapsrik, og veldig oppmerksom på å ta signalene på hvordan vi ønsket å benytte tiden vi hadde til rådighet på best mulig måte. Stemningen og facilitetene på Breezes på Zanzibar kan ikke beskrives som annet enn fullstendig perfekt. Nå er vi igang med etterarbeidet og sortering av de hundrevis av bildene vi har tatt de siste tre ukene. Og når sant skal sies så har opplevelsene vært så mange at hvis vi ikke hadde hatt bildene så hadde vi nesten ikke trodd på alt vi har opplevd. Igjen takk for fabelaktig oppfølging, tips og tilrettelegging - vi anbefaler Uhuru og Afrika til alle vi møter, og det er ikke usannsynlig at vi snakkes igjen om nye opplegg. Namibia, Victoria falls og badeferie feks. på en øy utenfor Mosambik er en ide som er i ferd med å ta form i mitt hode. Masse hilsner fra Yvonne & Marita

Juli 2009 - Mitandi, Uganda
Opplevelsen i Mitandi ble helt uforglemmelig. Utfordrende, lærerikt og en opplevelse jeg er meget takknemlig og glad for å ha fått oppleve. Jeg var VELDIG fornøyd med oppfølgingen fra Vigdis og Tore også. Førstkommende fredag skal jeg faktisk presentere for jobben bilder & innhold fra oppholdet. Hyggelig å bli spurt om dette, og se at kolleger synes dette er interessant. :0) Ingrid

Juli 2010 - Kilimanjaro & Tanzania safari
Hei Anette. Turen var helt fantastisk. Guidene med Passian i spissen var helt utrolige. Kilimanjaro vil alltid representere noe helt spesielt for meg, både opplevelsen og følelsen av mestring ved å komme seg opp på en super måte. Jeg holdt meg frisk hele turen, mye takket være gode forberedelser men ikke minst ved at guidene tok så bra vare på oss. Safaridelen var også super, spesielt de to siste dagene. Ngorongoro var helt spesielt. Hadde noe kunnet vært gjort om igjen ville jeg kanskje byttet den første dagen på safari med en hviledag ved bassenget i Arusha etter at vi kom ned fra fjellet, men alt i alt en FANTASTISK tur! Tusen takk for bra oppfølging og gode råd i forkant! Mvh Bjørn

Juli 2010 - Kilimanjaro & JK´s Masai Mara
Hei Anette, vi har hatt en fantastisk tur. Dyktige og omtenksomme guider og hyggelig turfølge. Ønsker deg en fortsatt fin sommer. Mvh Margaret

Juni 2010 - safari i Selous & Zanzibar
Hei! Vi har hatt en helt fantastisk tur til Tanzania! Opplevelsene har vært flotte, vi har utelukkende møtt hyggelige mennesker, og opplegget har fungert som smurt. Vennlig hilsen Trond Magne

April 2010 - mountainbike Marokko
Hei! Det var en veldig fin sykkeltur, med noen utfordrende bakker som gjorde at jeg fikk litt sansen for mountainbike (selv om landevei ennå er å foretrekke).
Jeg syns det var veldig bra opplegg med Exodus, da vi var en relativt liten gruppe(12stk) men hadde likevel støtte fra 3 biler, så det var god plass. Det var også en veldig god leder med som nok gjorde turen ekstra bra. Hun hadde veldig mye å gjøre for sjåførene var ikke betalt for å hjelpe til med sykler og slikt…Jeg ble også veldig positivt overrasket over Marokko. Øyvind.

Mars 2010 - Masai Mara & Zanzibar
Hei Anette, ja, vi hadde en kjempeflott tur! Det var første turen til Afrika før oss begge. Kenya ble jeg veldig glad i, utrolig flotte og hyggelige mennesker og det vakre savannelandskapet er vidunderlig, spesielt tidlig om morgenene. Vi var jo der under lavsesong, en fordel gjennom at alle guider m.m. hadde mye tid og gi oss. Opplegget i Masai Mara ble nesten litt for kort... Vi hadde tre dager der og så de to siste på Wilderness. Der var det bare min søster og jeg + 5 masaier, så det ble mange, lange gode samtaler. Første natten hadde vi løver rett utenfor, alle hadde vært vakne i flere timer unntatt Ewa (søster) og jeg som sov…men det betydde at neste morgen måtte vi kjøre ett helt annet sted for å gå walking safari, siden løvene var i området. Vi fikk sett mye flotte dyr og det var ekstra interessant siden guidene hadde så mye kunnskap om dyreliv, fugler og samspillet både mellom dyrene og mellom mennesker/dyr. Lærte mye. Ble også veldig imponert over opplegget til Basecamp explorer, så gjennomtenkt og så bra opplegg ift hvordan de tenker ved å støtte lokalbefolkning og miljø med skoler, helsevård, treplanting, fairtrade handel med smykker som kvinnene produserer, guideskoler, kurser ( bl.a for kokkene – maten var så delikat og god) mm. Zanzibar ble en helt annen ferie og det var jo også meningen. Regntiden kom litt tidligere i år, to dager regnet det sammenhengende. Da ble det mye lesing. Ellers regnet det på natten og noen få timer på dagen. Snorklingen og å seile med dhowsene var fantastisk. Fiskemarkedet med alle sanseinntrykk var fascinerende, vi måtte bare dra innom begge morgenene vi var der. Prison island dro vi også til. Skilpaddene var mange og store og kunne mates med spinat. De trives tydelig siden det har blitt mange av dem. Fine snorkelvann rett utenfor øya med flotte koraller og vakre fisker. Alt i alt har vi hatt en super ferie med mange gode inntrykk og minner. Og Afrika gir mersmak! Takk til deg for hjelp, råd og tips til reisen, vennlig hilsen Ulla.

Mars 2010 - Zanzibar & JK´s Masai Mara
Hei Anette. Ja, vi har hatt en eventyrlig ferie. Stillhet og ro på Matemwe med 3 dykkedager på sjøen. Helt fantastisk vakkert. Veldig varmt - om natten og. Deilig mat og god service. I Stonetown gikk vi en guidet tur med en trivelig ung mann. vi fikk med oss livet, solnedgangen og kontrastene. Et spennende sted med Allah Akh Bar fra minaretene, og fint hotell med stor takhøyde. Toppen av alt var de tre siste dagene i Masai land. Vi har et hav av bilder og videooptak av masaigutta som danser rundt bålet. Vi så løve siste walking safarien. noe som var svært sjeldent. Gutta ga et godt inntrykk og vi så 100vis av dyr. Vi er veldig godt fornøyd, og har opplevd mer enn vi kunne drømme om, både til lands og vanns og i lufta med... mvh Margaret H

Jan 2010 - privat rundreise Uganda
Hei Anette! Da er vi vel hjemme etter en fantastisk flott tur. Overgangen fra Kampala tirsdag til Gardermoen onsdag var temmelig stor, nesten så vi hadde lyst til å snu med det samme. Ble tatt meget vel imot på Mitandi, hvor de hadde gjort i stand en hytte til hver av oss. Det satte vi veldig stor pris på. For et flott sted og hva de har fått til! Vi var på klinikken, fødestuen og i kirken. En opplevelse alt, om enn på hver sin måte. Turer i terrenget. Trodde begge vi var i rimelig bra form, men etter noen turer hvor vi nærmest måtte krabbe oppover og vi hev etter pusten og lokalbefolkningen sprang lettbent og barbent forbi oss, gjerne med en vannkanne på hodet, må vi kanskje revurdere det. Synes vi kom i god kontakt med lokalbefolkningen - for noen flotte mennesker. Safaridelen var også veldig fin, overnattingsstedene jo helt forskjellige. Mihingo Lodge, som jeg ikke visste noe om på forhånd, er etter vårt syn luksus i "bushen". Vi så masse dyr - løver, elefanter, bøfler, topi, sebra, waterbuck, Uganda kob, impala, flodhester for å nevne noen, og de vakreste fugler. Det mest skumle vi opplevde var på game walken, da vi traff en bøffel som ikke likte oss. Skremmende, men det gikk greit uten at garden vår behøvde å utløse skremmeskudd. Sjåføren/guiden vår kan gjerne anbefales. Vi opplevde ham som en flink sjåfør, hyggelig, omsorgsfull og kunnskapsrik. Takk igjen til deg for god hjelp og fint opplegg! Vennlig hilsen fra Anne og Anne

Okt 2009 - JK´s Masai Mara & Lamu
Hei! Turen har vært helt fantastisk og overgikk våre forventninger. Tusen takk for en super organisering ;-) Marita og Ronny

Jan 2010 - Walkingsafari Serengeti & Zanzibar
Hei Anette, takk igjen for at du hjalp oss å legge opp en strålende Afrika-tur. Walking i Ndutu-området var helt fantastisk! Veldig forskjellig landskap de to dagene - en enestående opplevelse. Vi så til og med en løve - som luntet over stien 50 meter foran oss! Men det var litt mer fysisk krevende enn forhåndsomtalen ga inntrykk av (det gjorde ingenting for oss, men kan være greit å vite): Første dagen gikk vi i 6 timer, fra kl 10 til kl 16 - dvs på den varmeste tiden av dagen - men i rolig tempo. Andre dagen (da vi gikk over savannen, uten skygge) startet vi ved soloppgang og turen tok 6 timer i ganske raskt tempo. Hele opplegget fra "Wild Frontiers" fungerte knirkefritt. Kunnskapsrike og hyggelige guider, fine teltleire - vi kommer til å anbefale dem til alle vi kjenner. Den siste natten på "Crater Forest Tented Lodge" var forresten en deilig luksusavslutning etter de litt enklere fly-campene på walking-delen. Hilsen Helen, Anne, Lillian og Erna

Okt 2009 - Tanzania
Heisann! Ja vi har hatt det fantastisk. Var veldig fornøyd med opplegget- hotellene var utrolig fine med veldig god mat (langt over gjennomsnittet, oppdaget vi etterhvert), og vi syntes at vi fikk god tid til å slappe av samtidig som vi fikk oppleve mye og hadde varierte dager. Hilsen Hilde

Juni 2010 -pr sms underveis i Masai Mara
Har akkurat kommet til Wilderness etter 4 FANTASTISKE dager på JK -både safari og ikke minst vennligheten og servicen. Nesten så det var trist å forlate våre "venner". Mvh Britt og Thorleif.

Uhuru AS   |   Olaf Helsetsvei 5   |   Skullerud Næringspark   |   0694 Oslo   |   Tlf: (+47) 41 02 02 78   |   E-mail: post@uhuru.no   |   Orgnr: 998 433 738